
Aankoopproces
Hoe ziet het aankoopproces van een nieuwbouwwoning eruit? Hieronder hebben we het proces in 6 stappen beschreven. Zo weet je wat je kunt verwachten en waar je rekening mee moet houden.
1. Oriëntatiefase
Informatie over het project. Ik heb interesse in een nieuwbouwproject en meld me op de projectwebsite aan voor de nieuwsbrief. Zo blijf ik automatisch op de hoogte van het laatste nieuws. Hoe dichterbij de verkoop komt, hoe concreter de informatie wordt. Van eerst het verwachte woningaanbod en de woningschetsen tot later de meer gedetailleerde woningimpressies, de prijsindicaties en informatie over het inschrijf- en toewijzingsproces.
Financiële mogelijkheden. Ik verdiep me in het project en bekijk welke woning het best bij mijn woonwensen past. Met een hypotheekadviseur - zoals LIV Hypotheken - breng ik alvast mijn financiële mogelijkheden in kaart. Door een financiële check aan te vragen, weet ik wat mogelijk is én kan ik mijn kans bij de woningtoewijzing vergroten. Een financiële check biedt namelijk de zekerheid dat ik de woning waarop ik inschrijf echt kan bekostigen.
Voorinschrijving / voorkeuren. Bij sommige projecten is het mogelijk om alvast enkele weken vóór de start verkoop mijn woningvoorkeuren via de website door te geven. Via de nieuwsbrief ontvang ik hier informatie over.
Start verkoop. Ik ontvang een nieuwsbrief wanneer de verkoop van start gaat. Alle verkoopinformatie – zoals de verkoopbrochure en de definitieve woningprijzen – is nu online te bekijken.
2. Inschrijf- en aankoopfase
Inschrijven. Op de projectwebsite kan ik me via mijn persoonlijke account inschrijven op de woning(en) van mijn voorkeur. De woningen worden geautomatiseerd toegewezen op basis van de doorgegeven woningvoorkeuren en de volledigheid van de inschrijvingen (bijvoorbeeld of er een financiële check is toegevoegd).
Woning toegewezen. Er is een woning aan me toegewezen! Tijdens een afspraak met de makelaar neem ik de verkoopinformatie door die ik vooraf heb ontvangen. Ook plan ik een vervolgafspraak in met de hypotheekadviseur. Tijdens een optantenbijeenkomst in Woonbelevingscentrum LIV ontvang ik informatie over het aankoopproces.
Aankoop. Ik ga over tot aankoop van de woning en plan een afspraak bij de makelaar voor het ondertekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst. Ik lever de benodigde stukken aan bij mijn hypotheekadviseur en vraag mijn hypotheek aan.
Adviesgesprekken. In Woonbelevingscentrum LIV heb ik adviesgesprekken met onder meer de keuken- en badkamerspecialist. Op basis van mijn woonwensen die ik tijdens de gesprekken en via mijn kopersportaal doorgeef, ontvang ik offertes. In mijn kopersportaal kan ik vóór de aangegeven keuzedata mijn wensen doorgeven en akkoord geven op offertes: handig en overzichtelijk!
Afronding keuzetraject. Wat leuk! Voor de afronding van het keuzetraject word ik een laatste keer uitgenodigd in LIV, waar ik ook alvast kennis kan maken met mijn nieuwe buren.
3. Bouwfase
Naderende start bouw. Via kopersnieuwsbrieven blijf ik op de hoogte van de naderende start bouw van mijn woning en de status van de opschortende voorwaarden. Voorafgaand aan de start bouw ontvang ik het mooie nieuws dat aan alle opschortende voorbereidingen is voldaan, wat betekent dat de bouw kan starten.
Tekenmoment. Ik ontvang het garantiecertificaat, waarin staat dat mijn woning gegarandeerd wordt (af)gebouwd en correct wordt opgeleverd. Daarnaast mag ik naar de notaris de transportakte te ondertekenen. Een bijzonder moment, want nu ben ik officieel eigenaar van de grond! Ook wordt in de meeste gevallen de hypotheekofferte actief.
Start bouw. Yes, de bouw van mijn woning is gestart! Ik word uitgenodigd voor een feestelijke start bouwmoment op de bouwplaats. Ik ontvang de eerste termijnfactuur rond het moment dat de fundering van mijn woning er ligt.
Voortgang bouw. Via nieuwsbrieven en foto’s in mijn kopersportaal word ik op de hoogte gehouden van de voortgang van de bouw. Ook ontvang ik een eerste enquête over het verkoop- en woonwensentraject, waarin ik kan aangeven hoe ik dit heb ervaren.
Kijkmoment. Wat leuk, het kijkmoment! Ik mag mijn nieuwe woning komen bekijken en kan meteen de diverse ruimtes inmeten. Zo verloopt de afbouw en oplevering straks soepel.
4. Opleverfase
Voorbereiding vooroplevering. Het is bijna zover! Ik ontvang een uitnodiging voor de vooroplevering en de eindoplevering van mijn woning. Ook krijg ik belangrijke informatie over de oplevering en het onderhoud van mijn woning.
Vooroplevering. Tijdens de vooroplevering inspecteer ik mijn woning op eventuele onvolkomenheden en geef deze door aan de aannemer. Zo kunnen deze punten worden verholpen vóór de eindoplevering. Ook regel ik de opstalverzekering en de energielevering van mijn woning, zodat deze bij oplevering ingaat.
Eindoplevering. Spannend, het wachten wordt beloond: de eindoplevering van mijn woning! Ik ontvang de sleutels en eventuele laatste opleverpunten worden genoteerd. Na de eindoplevering geef ik de aannemer een korte beoordeling via een enquêteformulier.
5. Woonfase
Fijn, ik kan mijn nieuwe woning betrekken! Eventuele laatste opleverpunten worden in de komende 3 maanden hersteld door de aannemer. De serviceafdeling van de aannemer is vanaf nu mijn vaste aanspreekpunt. In het kopersportaal vind ik alle praktische informatie en contactgegevens. Ik ontvang een afsluitende enquête over het bouw- en oplevertraject.
6. Garantiefase
Ik woon met veel plezier in mijn nieuwe woning. Omdat mijn woning beschikt over Woningborg- of SKW-garantie, kan ik bij eventuele problemen altijd terecht bij de serviceafdeling van de aannemer.